The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Tom Madell . photo

Tom Madell

Associate professor

Tom Madell . photo

Tjänster av allmänt intresse : Ett svenskt perspektiv

Author

• Tom Madell

Summary, in Swedish

Ansvaret för att tillhandahålla välfärdstjänster i Sverige ligger i huvudsak på kommuner, landsting och regioner. Det gäller bland annat tillgång till bostäder, hälso- och sjukvård, avfallshantering och utbildning.

Utförandet är dock ofta en uppgift för privata aktörer, vilket innebär att det EU-rättsliga regelverket aktualiseras. I den här rapporten diskuterar professor Tom Madell vilken betydelse EU:s regler om tjänster av allmänt intresse kan ha för att upprätthålla den kommunala självstyrelsen och den svenska välfärdspolitiken.

Studien är ett bidrag till debatten om hur man förenar intresset av en fri marknad med andra socialpolitiska intressen. Den ingår i Sieps projekt Sociala Europa.

Publishing year

Language

Swedish

Document type