NiklasArvidsson. Photo.

Knut Wicksell åtalas för hädelse

• Christian Dahlman
  • Niklas Arvidsson

Podcast "Öppet fall" från Lunds universitet, Juridiska fakulteten: Knut Wicksell är en världsberömd nationalekonom som var professor i Lund vid början av 1900-talet. Han var en progressiv samhällsdebattör som förespråkade jämställdhet mellan könen, och hans livskamrat Anna Bugge Wicksell var Sveriges första kvinnliga diplomat. 1908 håller Wicksell ett föredrag där han angriper kyrkan och raljerar med den kristna tron. Detta leder till en rättegång där han åtalas för hädelse.

• Department of Law
  • Law, Evidence and Cognition (LEVIC)
  • Department of Business Law

2021-11-10