Hans Knutsson . Photo

Hans Knutsson

Senior lecturer

Hans Knutsson . Photo

Lär av upphandlingen och ta marknaden i handen

• Hans Knutsson
  • Anna Thomasson

Detta kapitel handlar om marknadskrafter och hur dessa kan användas av offentliga myndigheter, medvetet och effektivt, till gagn för medborgarna och skattebetalarna. Ämnet har i många avseenden blivit politiskt. Marknaden har för en del blivit en frälsning, för andra en förbannelse. Det saknas entydiga empiriska belägg för att en fri marknad genererar ökat välstånd, en avsaknad som effektivt håller liv i debatten om marknadens brister och förtjänster. Inom offentlig sektor tenderar debatten att handla mera om politiska övertygelser än om en fungerande marknads faktiska villkor och effekter. Demokratiska val avgör hur vi väljer att använda marknaden, inte vetenskapen.

• Department of Business Administration

2017-12-01

Att äga framtiden: : perspektiv på kommunal utveckling

Centrum för Kommunstrategiska Studier, Linköpings Universitet