Burak Tunca
Senior lecturer
Svenskarna och Amazon fem månader efter starten – Hur har det gått?
Author
Summary, in Swedish
Den 28:e oktober slog Amazon.se upp dörrarna för den svenska e-handelsplatsen och experternas åsikter var delade. Amazon fick kritik för att det var ett hastverk med dåliga översättningar och att svenskarna inte skulle attraheras. I en liknande rapport som denna från december månad såg konsumenternas reaktion positiv ut (Anselmsson & Tunca, 2020). Hur ser situationen ut efter att Black Friday och julhandeln lugnat ner sig fem månader efter uppstarten? Har attityderna och konsumenternas köpmotiv efter alla skriverier förändrats?
Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.
Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.
Department/s
- Department of Business Administration
- Marketing
Publishing year
2021-05-10
Language
Swedish
Publication/Series
Digital Competences of Swedish Brands. Working report series
Issue
2021:1
Full text
- Available as PDF - 389 kB
- Download statistics
Document type
Working paper
Publisher
Ekonomihögskolan, Lunds Universitet
Topic
- Business Administration
Keywords
- e-handel
- attityder till
- amazon
Status
Published
Project
- Digital Competences of Swedish Brands