The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Boel Flodgren. Photo.

Boel Flodgren

Professor

Boel Flodgren. Photo.

Lojalitetsplikten och 36 § avtalslagen som instrument för krishantering

Author

  • Boel Flodgren

Summary, in Swedish

I denna artikel ställs frågan om inte den lojalitetsplikt, som utmejslats allt tydligare på senare tid genom HD:s praxis och som dessutom blir starkare i tider av kris, tillsammans med 36 § avtalslagens oskälighetsstandard vid ändrade förhållanden, idag kan leda till slutsatsen att det (åtminstone i kristider) föreligger en omförhandlingsskyldighet – vad som skulle kunna kallas ansvar för culpa in absentia recontrahendi - för parterna när avtalet ”förlorat balansen” och det blivit omöjligt eller mycket svårt att uppfylla en avtalsklausul eller avtalet som helhet på grund av krisläget.

Department/s

  • Department of Business Law
  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

Publishing year

2024-01

Language

Swedish

Pages

275-293

Publication/Series

Juridisk Tidskrift

Volume

3

Issue

2023-24

Document type

Journal article

Publisher

Iustus förlag

Topic

  • Law (excluding Law and Society)

Status

Epub

Research group

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1100-7761