The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Anna Jonsson . Photo

Anna Jonsson

Senior lecturer

Anna Jonsson . Photo

Kunskapsöverföring och Knowledge Management

Author

  • Anna Jonsson

Summary, in Swedish

Kunskapsöverföring är en central fråga för organisationens konkurrenskraft, men är långtifrån så enkel och självklar som man skulle kunna tro. Knowledge management är det begrepp och den teori som flest refererar till i diskussionen kring hur man bäst kan hantera och styra kunskap inom en organisation. Ett vanligt mantra inom knowledge management är att det är viktigt att säkra kunskapen så att den inte försvinner i samband med att medarbetare lämnar organisationen. Men är det verkligen säkra vi vill göra? Vill vi inte hellre utveckla kunskapen till att bli mer konkurrenskraftig sådan, genom att inte bara överföra information utan också erfarenheter och kunnande? I boken beskrivs olika teorier om och perspektiv på kunskapsöverföring. För att belysa vad kunskapsöverföring betyder och innebär i praktiken ges återkommande exempel från två svenska framgångsrika företag, IKEA och Mannheimer Swartling. Sammantaget visar detta att kunskapsöverföring är mycket mer än “bara” knowledge management.

Department/s

  • Department of Business Administration

Publishing year

2012

Language

Swedish

Document type

Book

Publisher

Liber

Topic

  • Business Administration
  • Learning

Keywords

  • knowledge management

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-47-09775-3