The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Portrait of  Anna Glenngård. Photo.

Anna Glenngård

Assistant head Accounting and Corporate Finance, Department of Business Administration

Portrait of  Anna Glenngård. Photo.

Dialog och prestationsmätning - Mot en ändamålsenlig styrning i svensk primärvård

Author

  • Anna Glenngård

Summary, in Swedish

Baserat på ett empiriskt material som består av enkätsvar och intervjuer samt kompletterande dokumentgranskning från landets samtliga 21 landsting och regioner(endast dokumentgranskning i två fall) tar sig den här rapporten an två syften: Att ge en heltäckande bild av de modeller för styrning, inklusive ersättningsmodeller,som tillämpas i svensk primärvård samt en analys av dessa med utgångspunkt i begreppsparen styrningens form som dialog eller prestationsmätning och styrningens roll som kontrollerande eller stödjande.Att föra ett resonemang om styrmodellernas ändamålsenlighetutifrån kriteriernaatt de ska gevårdgivare goda förutsättningaratt balansera krav och önskemål från enskilda individer ochhuvudmän samt främjagoda arbetssätt och innovativa lösningar på problem och utmaningar.Resultaten visar de modeller som landsting och regioner använder för att styra vårdgivare i svenskprimärvård snart 10 år efter vårdvalsreformeni mångt och mycket liknar varandra och att de kännetecknas av ”både och”. Styrningens roll innefattarbåde kontroll av efterlevnad till vad som står i förfrågningsunderlag och kontrakt och stöd till vårdgivare att bedriva vård på ett sådant sätt att den lever upp till krav och önskemål från olika aktörer.En modell med både stöd till vårdgivare att förbättra sina arbetsformer och resultat samtkontroll av att kontrakt efterlevs förutsätter såväl stor användning av dialog som stor användning av prestationsmätning och uppföljning enligt resultaten i denna studie.Synen på vad som är en ändamålsenlig styrmodell sett ur huvudmännens perspektivligger nära det som Adler och Borys (1996) kallarmöjliggörande byråkrati, det vill säga en styrmodell som har ganska hög grad av formalisering och där styrningen roll ärmer möjliggörande än hindrande.

Department/s

  • Department of Business Administration

Publishing year

2017

Language

Swedish

Publication/Series

KEFU skriftserie

Issue

2017:2

Document type

Report

Publisher

KEFU

Topic

  • Business Administration

Status

Published

Project

  • Public Management Research

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1102-8483