The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Portrait of Andrea Algård. Photo.

Andrea Algård

Doctoral student

Portrait of Andrea Algård. Photo.

Skadeståndsansvar för juridisk rådgivning

Author

• Andrea Algård
  • Niklas Arvidsson

Summary, in Swedish

Professionell juridisk rådgivning kräver att rådgivaren gör prognoser om vilka beslut som domstolar eller andra myndigheter kommer att fatta, om klienten väljer att agera på olika sätt. Rådgivaren har både ett fackmässig­hetsansvar och ett upplysningsansvar. Artikeln uppmärksammar ett nytt prejudikat ("Skatterådgivarens ansvarsbegränsning") som bl.a. illustrerar att upplysningsansvaret är långt­gående. Överträder rådgivaren sina skyldig­heter är det fråga om ett potentiellt skadeståndsgrundande fel i tjänst. För att minska sin risk kan rådgivaren avstå från uppdraget om inte parterna kommer överens om en ansvars­begränsning, men för att en sådan ska ges full effekt krävs att den inte ger upphov till ett oskäligt resultat. Avgörande för skäligheten är bl.a. om ansvarsbegränsningen återspeglar en rimlig risk­fördelning i ljuset av rådgivarens övergripande lojalitetsplikt liksom arten och graden av råd­givarens oaktsamhet.

Department/s

• Department of Business Law
  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

Publishing year